למנוע פיגוע חינוכי

January 14, 2019

 

תארו לעצמכם נער או נערה, כאלה שלמדו מספר שיעורי נהיגה, אבל טרם עברו את הטסט, עדיין לא עברו את תקופת הנסיעה עם מבוגר. תארו לעצמכם שהם נכנסים עכשיו לרכב, מתיישבים בכסא הנהג, מתנעים ונוסעים כל הדרך לאילת לבדם. מסוכן, נכון? לא הייתם רוצים להיות הנוסע ברכב הזה. ובטח לא הייתם רוצים שהילד או הילדה שלכם יהיו הנהג הזה. אותו המצב מתרחש יום יום אצל אלפי ילדים וילדות, הם מחזיקים בטלפון חכם, אבל בכלל לא בטוח שהם מוכנים אליו. התוצאה, אלפי ילדים מכורים למכשיר, אחרים גולשים בתכנים לא הולמים ורבים נחשפים לאלימות הן ברשתות החברתיות והן באמצעות סרטונים.

לרגל חג הפסח ויציאת הילדים לחופשה, מנהלי מוסדות חינוך מהמובילים בישראל שיתפו אותנו בהתמודדות היום-יומית שלהם במאבק "למנוע פיגוע חינוכי".

 

הסמארטפונים הפכו את חיינו מקצה אל קצה, אם בעבר חיפשנו מידע ממספר מקורות, היום הכול בלחיצת כפתור, נמצא בכיס וזמין. היום אנחנו נדרשים לסנן מידע, להוציא את העיקר מהטפל בשטף הידע שנגיש לנו. אלא שלמכשיר יש גם צדדים בעיתיים. לצד הרצון בקדמה ובזמינות להכל נוצרו מספר בעיות מרכזיות אותם מזהים כבר עתה אנשי חינוך שעם שלושה מהם שוחחנו.

הרב יוסי כהנא ראש אולפנת בני עקיבא אמנה בכפר סבא , נאנח לרגע כשאנחנו מנסים למקד את הבעיות ומצביע על ההתמכרות למכשיר שפוגעת בניהול הזמן של התלמידות: "ניהול זמן הוא חלק מההתבגרות בעיני, לילד מנהלים את הזמן, אומרים לו מתי לבוא ומתי ללכת. מנער או נערה אני מצפה שידעו לנהל זמן כולל מידה של אחריות מתי ללכת לישון. אנחנו נתקלים בבנות עייפות, בנות שלא הספיקו לעשות שיעורי בית או להתכונן למבחן. כשאנחנו מנסים לברר את הסיבה התשובה פשוטה- הטלפון. זה יכול להיות גלישה ברשת, שיחות בוואטסאפ או משחקים. אין ניהול נכון שעכשיו אני עם חברות, עכשיו אני הולכת לישון, או כל משימה אחרת. העיניים והקשב נתונים לטלפון כל העת."

 

הרב שמואל לורנץ ראש ישיבת בנ"ע נחלים ביקש להוסיף נתון חשוב "על פי כל המחקרים נער ממוצע בישראל מבלה לכל הפחות ארבע שעות בגלישה באינטרנט. אלה השעות שפעם היה מקדיש לחברים, למשחקים בהם הזיז את הגוף, לפעולות שהניעו את גלגלי המוח... יש לא מעט שממש מתמכרים למכשיר ונמצאים בו רוב מוחלט של שעות היום. באינטרנט רימון למדתי ישנה אפשרות לשלוט גם בכמות שעות הגלישה ובעיני זה דבר מבורך וכלי חשוב בחינוך לשימוש נכון במכשיר".

 

הרב מוטי הייזלר מנכ"ל רשת מגדל אור סיפר שנתקל בתלמידים שברגע ששמעו שיש מגבלות על השימוש בטלפון, אמרו עוד בטרם התקבלו למוסד "לא תודה". אנחנו רשת שמכילה תלמידים בעלי רקעים שונים, ילדים טובים, הלב במקום הנכון, אלא שיש כאלה שברגע ששומעים על מגבלות, כאילו מרימים שלט עצור ואומרים "לא תודה, נלך למוסד אחר". הרב הייזלר שציין את הרקעים השונים שיתף את מה שהרגיש בשיחות שהתקיימו עם הורים לתלמידים ברשת "היו פעמים שביקשנו לייצר שיח סביב הנושא, מעורבות של ההורים זה חלק בלתי נפרד בחינוך. היו פעמים שפגשתי הורים מודעים, דואגים, כאלה שרק טלפון כשר בביתם. מצד שני היו פעמים שבאמצע השיחה ראית איך הלסתות נשמטות,

איך הם הופתעו לגלות כמה הכלי הזה יכול להיות משחית. אז הם מתחילים לבקש את המעורבות שלנו. אני גם מוצא שהשימוש ברשתות החברתיות יכול לא פעם להוביל לאובדן רגישות, אובדן החמלה, אנחנו שומעים על שיימניג, זו מצוקה נוראית לנפגע הקורבן, ובעיני מלמד שגם הפוגע איבד חמלה וזו מצוקה".

 

 הרב לורנס הוסיף שנתקל במודעות של הורים אבל לצידה בלבול רב, "אנחנו מקיימים ערבי הסברה בנושא. אתה שומע מההורים שהם מודעים לסכנות. הם מכירים את שעות הגלישה המרובות, הם מכירים את הגלישה בתכנים לא הולמים הם גם שמעו כמובן על אלימות ברשתות החברתיות. אבל לצד כל ההבנה הזו והמודעות אנחנו נשאלים כמחנכים.. מה עושים?".

 

הרב הייזלר מאמין שבכל מוסד יש למצוא את הדרך למענה הנכון "בשל העובדה שאנחנו מקבלים אלינו תלמידים מרקעים שונים למדנו שבכל מוסד יש צורך למצוא את השביל הנכון. במוסד אחד ביקשנו מההורים לשים סנן בטלפון החכם וזכינו לשיתוף פעולה. במוסד אחר הוחלט לשים סנן על כל הגלישה הרשתית ויש מקומות שבכלל אסור השימוש בטלפון חכם. צריך לזכור שהמטרה היא לחנך את הילדים ולתת להם כלים להתמודד גם כשהם בחוץ". 

 

הרב כהנא עם הסכמה גדולה לדברים של הרב הייזלר שיתף כי ההחלטה לסנן באה מתוך עבודה עם הבנות "במשך שנה וחצי כמעט דנו עם השכבה העליונה בדרכי ההתמודדות. הבנו יחד איתן שאנחנו לא נלחמים בקדמה אלא מבקשים להביא לשימוש נכון וראוי בטלפון החכם ולכן נכון לשים מגבלות. בעזרת אינטרנט רימון הגבלנו גלישה בתכנים מסוימים ומעבר לכך הגבלנו שימוש גם בזמנים. משעה מסוימת לא ניתן לגלוש בתחומי האולפנה בה מתגוררות הבנות בפנימייה." הרב כהנא הוסיף "חשוב לציין שהשליטה על הסינון בטלפון היא בידי ההורים וברוך השם אנחנו זוכים לשיתוף פעולה". כשנשאל הרב כהנא על העבודה עם התלמידות סיפר "יחד איתן יזמנו יומיים ללא שימוש בטלפון, הבנות הקפידו להשאיר אותו כבוי בתיק, לא ראית טלפון במרחב הציבורי ולא במגורי הבנות. בסופם של היומיים הללו ניגשו הבנות ואמרו לנו תודה!"

 

הרב לורנס מאמין בשיח פתוח עם התלמידים "כדי להתמודד באמת, אסור להחביא את זה. צריך ונכון לנהל שיח פתוח עם התלמידים, בגובה העיניים ולאפשר להם לגשת אל מי מאנשי הצוות כשיש מצוקה. אנחנו לא רק משתמשים בסנן אלא מביאים הצגות בנושא, באחת הפעמים ניגש תלמיד מיד אחרי ההצגה אל המחנך וביקש ממנו עזרה לצאת מההתמכרות. צריך להבין זה תהליך גמילה של ממש, זו בגרות ואומץ לבוא ולומר אני צריך עזרה וזה דורש זמן לטפל. היכולת לסנן תכנים, להגביל זמן גלישה, להיות ערניים לרשתות החברתיות היא כלי חשוב במאבק על הנפש של הילדים שלנו"

 

הרב כהנא נזכר על רקע דברי הרב לורנץ בתלמידה שההתמכרות הביאה אותה עד כדי חילול שבת "אחד מאנשי הצוות החינוכי הבין שהתלמידה גולשת גם בשבת. בפנייה הראשונה אליה ביקשנו ללמוד קודם את המניע. התשובה הייתה פשוטה- לא יכולה בלי. באותו הרגע היה ברור שכאן דרושה עבודה חינוכית ארוכה שהיא חלק מגמילה והיום היא ברוך השם בסדר."

תראה אומר הרב הייזלר "זה זמין בכיס, זה כל הזמן נמצא קרוב ולכן מדובר באתגר גדול. יש דרך חינוכית ויש כלים שנועדו לעזור. לכן אם יש אפשרות להיעזר נכון שייעשה השימוש". הרב לורנץ רואה את המצב סבוך עוד יותר "צריך להודות על האמת, יש אוכלוסייה כמו זו החרדית שהחליטה שאצלה אין טלפון חכם. אבל רוב האוכלוסייה הטלפון החכם שלה הוא כלי עבודה של ממש, הוא מנהל בו יומן פגישות. זה כרטיס האשראי שלנו ואפילו השלט של המזגן בבית. הבעיה היא שיש בו גם צדדים טובים פחות, ריבוי שעות הגלישה, תכנים לא הולמים ואלימות ברשת. כדי להתמודד עם כל אלה חשוב שההורים יכירו את הנושא, שכאשר הם מעניקים כבר את המכשיר זה ייעשה בהכוונה, לא רק שלנו במוסד החינוכי אלא גם בבית.

חשוב לדוג' שתהיה קוראלצייה בין מגבלות בבית הספר על תכני גלישה לאלה שיהיו מונהגים בבית. אנחנו כמחנכים צריכים להגביר את השיח בנושא ולוודא שיש פתיחות כזו שתאפשר לכל תלמיד לגשת אל מי מאנשי הצוות ולבקש עזרה לכשיצטרך."

 

הרב יוסי כהנא חושב שנכון שההורים יקחו אחריות יחד עם המחנכים ולא יותירו את הזירה רק בבית הספר "אנחנו זוכים ברוך השם לשיתוף פעולה עם ההורים , אבל לפעמים אני שומע על קושי במוסדות כאלה ואחרים. להם אני מבקש לומר, אנחנו משקעים המון בחינוך הילדים, המכשיר הזה, בשימוש לא נכון הוא פיגוע חינוכי."

נדמה שבשיח ראשי המוסדות מאמינים בצורך בסינון כלפי תכני הגלישה וכלפי זמני הגלישה זאת לצד האמונה בדרך של חינוך. מבחינתם הם מבקשים לתת כלים לתלמידים והתלמידות גם לאחר שייצאו משער בית הספר. ההצלחה תלויה לדעתם גם בשיתוף הפעולה בבית ולכן הם מאמינים שסינון שמופעל במכשיר או בבית הספר נכון שיהיה גם במחשב הביתי, כדי לא להכשיל.

 

 

Share on Facebook
Please reload