רימון בקהילה.png

חדש מרימון! ניוזלטר שבו תקבלו ידע, כלים, עצות וטיפים לגלישה בטוחה וחכמה!

תמונות מהשטח

הרצאה בבית הספר נעם אליהו בנתיבות

ההרצאה אורגנה ע"י המרכז למשפחה

לרגל יום המשפחה ושבוע האינטרנט הבטוח

אל תפספסו- כתבת החודש!

מה אתם יודעים על הרגלי הגלישה של הילדים שלכם

צפו בכתבה של סיון חילאי מערוץ 20, שיצאה בעקבות המשחק שלנו לגלות עד כמה אתם מחוברים למה שהילדים עושים כשהמסך בידיים שלהם.

יש לכם רעיונות ונושאים שאתם רוצים שנכתוב עליהם? רוצים להגיב/לשתף? שלחו לנו מייל תכתובת: kehila@rimon.net.il

 
 
 

פינת האורח

הכירו את גלעד האן: חוקר עבירות פשעי מחשב

במשך 20 שנה שירת גלעד במשטרת ישראל בתפקידי חקירות שונים ובעשור האחרון התמחה בתפקיד חוקר עבירות ופשעי מחשב בצוות עבירות הסייבר של המשטרה.

במהלך עבודתו היה גלעד עד לפגיעה הרבה בבני נוער ובמבוגרים כתוצאה משימוש לא נכון ובטוח במרחבי הסייבר השונים,

 

בתחומים מגוונים ורבים -  מרמה והונאה ברשת, מתחזים ופדופיליה, שיימינג ובריונות, חשיפה ועידוד צריכת סמים ואלכוהול באמצעות הרשת, הפצת ווירוסים ותוכנות ריגול, עבירות ביטחון, הטרדות מיניות ופורנוגרפיה ועד לפגיעה עצמית ואובדנות.

 

כאיש משטרה וכאב לחמישה בחר גלעד לקחת את הניסיון הרב שצבר ביחידת הסייבר של המשטרה ולתרגם אותו לעבודת חינוך והסברה להורים, בני נוער וילדים על הסכנות ברשת והדרכים להתמודד עמן,

גלעד מאמין ששינויים קטנים בהרגלי הגלישה יכולים להוביל לשינויים משמעותיים ולצמצום הפגיעה בנו ובילדנו.

 

גלעד מעביר כיום הרצאות סדנאות, ייעוץ והדרכה בנושא סיכוני רשת וגלישה נכונה ובטוחה, תוך אמונה כי חלק גדול מאוד מהפגיעות ניתנות למניעה ע"י חינוך, הסברה ושימוש בכלי גלישה נכונה.

 

מטרת ההרצאות הינה לאפשר לכל אדם להיחשף, ללמוד ולהכיר את הסכנות האורבות לכולנו במרחבי הסייבר ולהעניק כלים ופתרונות לגלישה בטוחה.

 

ניסיונו הרב בא לידי ביטוי גם בסיוע טכנולוגי לפונים אליו בתחום עברות ברשת ופגיעות בעיקר בקרב ילדים ובני הנוער אך גם מבוגרים, ארגונים וחברות רבות.

משחק אסוציאציות:

מסכים - יותר מידי.

סמארטפון - סכין חדה - חיובי / פוגעני / שלילי.

סינון - חגורת בטיחות חובה.

שיימינג - לפעול מיד להצלת חיים.

אינטרנט - גן עדן וגיהנום גם יחד.

מוקד 105- עזרה ראשונה.

טיפ להורים - להיות הורים מלווים גם במרחבים הסייבר של הילדים.

טיפ לילדים ונוער - עוצרים - חושבים - פועלים

... ואז מגיעים למקומות נפלאים.

 5  דברים שלא ידענו עליך:

 

1.הייתי dj במשך שנות הנעורים.

2. שירתתי כלוחם בצנחנים.

3.הכרתי את אשתי עוד בתיכון - 30 שנה ביחד!

4. הייתי בקורס הסייבר הראשון של משטרת ישראל.

5. אוהב מאוד את האוכל המוגש בטיסות.

 
 

פינת הטכנולוגיה

הידעתם? ברימון אתם יכולים לשנות אתר רמת ההגנה לבד! באמצעות שם משתמש וסיסמא תוכלו לשנות את רמת ההגנה באופן זמני או באופן קבוע.. גם מרחוק!

אבל לפני שאתם מחליטים.., שבו וחשבו:

 

 

רמת הגנה בסיסית: מאפשרת גלישה לכל מרחבי האינטרנט, למעט פורנוגרפיה ואלימות קשה. ברמת הגנה זו תתאפשר גלישה לאתרים עם תכנים כגון בגדי ים והלבשה תחתונה.

רמת הגנה בינונית: תחסום גם גישה לתכנים חושפניים המכילים בגדי ים והלבשה תחתונה, אך תאפשר צפייה במגוון רחב מאד של תכנים מעולם התרבות והפנאי.

 

רמת הגנה גבוהה: תאפשר לכם צפייה רק בתכנים צנועים. ברמה זו ייחסמו רוב תכניות הטלוויזיה ואתרי הבידור והפנאי. רמה זו מיועדת למשפחות המעוניינות בגלישה שמרנית ביותר.

 

רמת הגנה הרמטית: תתאפשר גישה רק לתכנים תורניים או שימושיים בלבד, ללא חשיפה לתכנים לא צנועים. רמה זו מיועדת למי שמעוניין לגלוש באינטרנט לצרכי עבודה ולימודים בלבד, תוך זהירות רבה.

 

החלטתם? קבעו את רמת ההגנה המתאימה לכם ביותר!

מהי רמת ההגנה שמתאימה לכם?

 
 

על ספת הפסיכולוג

עם ד"ר משה משעלי, פסיכולוג מומחה ופסיכוטרפיסט בבית הספר לבריאות הציבור אוניברסיטת חיפה.

שאלה של חינוך:

האם אנחנו יכולים לחנך בעולם של מסכים ולצפות לתוצאות טובות?

פרופסור חיים עומר בספרו הסמכות החדשה מתאר שבעולם המסכים, משחקי המחשב, אפליקציות ורשתות חברתיות ההורים הם כמהגרים בארץ זרה. בעוד שילדיהם הם ילידי אותה ארץ בקיאים ברחובותיה וסמטאותיה של ארץ זו ויודעים היטב כיצד להתנהל בה. הורים רבים מספרים לי בהדרכות הורים בקליניקה כיצד "השפה ועולם המושגים" בו משתמש הילד כדי לתאר את מרחב הרשת מעמיד אותם מולו כנחותים וחסרי יכולת וכמי שאיבדו את התוקף והסמכות כי הם פשוט לא מבינים על מה הוא מדבר ואילו סכנות נשקפות לו במרחב הזה בו הוא מבלה את עיקר זמנו.

 

בספר אותו תיארתי בפתיח המציג בדרמטיות את פערי ההשקפה בין הורים וילדים ביחס לשימוש ברשת, מוצג הקונפליקט באור הבא:

"או הרמת ידיים ומתן חופש ללא גבולות לילד במרחב הרשת או ניסיון להשיג שליטה חיצונית על ידי תוכנות חסימה או בילוש".  

 

שתי החלופות משאירות את ההורים מחוץ לעולמו של הילד על פיתויו הרבים ובכך מעמיקות את הסכנות.  

 

המודל החינוכי שאנו מאמצים כמטפלים ומדריכי הורים הוא בריחה מעמדות קיצון של ויתור מחד או הקפדה מגבילה בלבד מאידך.

 

אנו בוחרים ללמד את ההורים להיות מעורבים יותר בעולם התוכן הזה. נכון לעולם לא תשיג ידנו את המומחיות אותנו קנו ילדנו באלפי שעות גלישה באתרים שונים, אך אנו בהחלט יכולים לבקש דריסת רגל ונוכחות במרחב הזה על ידי:

 

תשאול, בקשה מהילדים להדריך אותנו במרחב שלהם, הצהרת כוונות ביחס לעמדתנו והבנתנו את הסכנות, הגדרה של גבולות ברורים, ושימוש מדורג בפונקציית ההגבלה בהתאם להתנהלות החריגה של הילד במרחב.

 

המודל החינוכי/ הטיפולי בו אנו בוחרים הוא כזה המכריח את ההורה להיות אקטיבי ופעיל, כזה המבקש להיכנס למרחב החסום של הרשת שהילד מדיר אותנו ממנו, גם אם במעמד של "תמימים וחסרי ידע המבקשים את עזרתו של ילדנו".

 

על ההורים לבנות גשר לעולם האינטרנט של ילדיהם

תחת 3 אמירות חשובות:

א.  אנחנו הוריך פה! נוכחים ומבקשים לקבל דריסת רגל גם במרחב הזה של חייך.

ב. אנחנו צודקים: דרישתנו לנוכחות נובעת מעקרון הצדק ולא מהפעלת סמכות כוחנית – אנו שואבים את הדרישה לנוכחות מעצם היותנו הוריך ומעצם היותך תחת אחריותנו.

ג. אתה לא לבד! בעולם הרשת המביא אתו יתרונות שקצרה היריעה למנות אותם ישנם גם סכנות ואנחנו הוריך כאן כדי להיות שותפים שלך לשיחה עליהם, לקבלת החלטות ביחס לפיתויים העולים, ולהתמודדות עם סכנות הנקרות מעת לעת.

נשמח לקבל מכם שאלות לפינת החינוך שלנו “ על ספת הפסיכולוג”! שלחו מייל kehila@rimon.net.il

  • Facebook
  • YouTube